Razvoj programa i ishoda za nastavni predmet srpski kao nematernji jezik
— 28.07.2017 241U partnerstvu sa Misijom OEBS-a
Projekat Razvoj programa i ishoda za nastavni predmet srpski kao nematernji jezik pokrenut je 3. aprila 2017, u saradnji sa Misijom OEBS-a u Srbiji. U skladu je sa drugim inicijativama koje imaju za cilj razvoj jezičke veštine predstavnika nacionalnih manjina. Podrška je Akcionom planu za realizaciju prava nacionalnih manjina. Jedan od posmatranih činilaca integracije odnosi se na nizak kvalitet nastave srpskog kao nematernjeg jezika, što posledično dovodi do prepreka kod daljeg obrazovanja i mogućnosti zapošljavanja.
Cilj Projekta je unapređivanje poznavanja i korišćenja srpskog jezika u osnovnim i srednjim školama u kojima se nastava održava na jezicima nacionalnih manjina. Glavni korisnici projekta su institucije koje se bave obrazovanjem, školske uprave u gradovima i opštinama sa manjinskim zajednicama, školama i nastavnicima, kao i učenici osnovnih i srednjih škola manjinske etničke pripadnosti. Predviđeno je da izrada novih nastavnih programa bude urađena u bliskoj saradnji sa Ministarstvom prosvete i Zavodom za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, dok će predstavnici Pedagoškog zavoda Vojvodine, Pokrajinski sekretarijat za obrazovanje, upravu i nacionalne manjine, saveti nacionalnih zajednica i manjina biti uključeni u proces kada to bude neophodno.
Formirana je Radna grupa zadužena za razvoj programa 19. aprila 2017. Radna grupa se sastoji od 13 članova, stručnjaka u lingvistici, metodici nastave stranog jezika i obrazovanja i uključuje predstavnike različitih institucija: Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja, univerzitetskih profesora, nastavnika i stručnjaka sa praktičnim iskustvom u predavanju srpskog kao nematernjeg jezika u manjinskim zajednicama. Jedan od kriterijuma za izbor članova radne grupe je njihovo učešće u razvoju standarda, kao i njihova stručnost u nastavi srpskog jezika i književnosti.
Uzimajući u obzir jezičke i socijalne razlike među učenicima, RG će razviti program na dva nivoa za ovaj nastavni predmet: Nivo A za učenike čiji se maternji jezik značajno razlikuje od srpskog jezika (kao što su albanski, rumunski i mađarski) i koji žive u etnički homogenim sredinama i nivo B za učenike čiji maternji jezik pripada porodici slovenskih jezika (kao što su slovački, rusinski, bosanski, hrvatski i sl), ili oni žive u mešovitim socijalnim okruženjima.
Predviđeno je da se Projekat realizuje do 3. oktobra 2017.